вівторок, 31 жовтня 2017 р.

The Ventures Sound - That Light Fuzz


   Враховуючи те, наскільки група The Ventures прославилася, крім своєї музики, ще й унікальним гітарним звучанням, я вирішив, що варто написати окрему розповідь про це. Мова піде саме про "that light fuzz", про знаменитий і загадковий гітарний звук The Ventures.

   Розпочну з того, що вся інформація, стосовно історичної частини, зібрана з різних сайтів, блогів, та просто з розповідей на форумах. Мене цікавила кількість інформації, та зачіпок для подальших пошуків відтворення того самого звучання гітари. Чого знайти вдалось небагато. На кількох форумах можна побачити теми з питаннями "...that light fuzz, what is it?". Відповіді зазвичай приводять до двох висновків - "that light fuzz" створений способом перевантаження підсилювачів, або використання унікальної fuzz box педалі, схема якої ніколи не була оприлюднена.

    Згадучи історію створення fuzz box я пропускаю всі випадки коли музиканти отримували спотворення звуку, подібного до фазз, шляхом несправності апаратури, або допомогли їй дійти до цього стану. У данному випадку цікавим є створення fuzz box як окремого приладу стосовно The Ventures.

Red Rhodes
   Каліфорнійський стіл-гітарист, сесійний музикант та технік електроніки Orville 'Red' Rhodes у 1961 році (за деякими джерелами у 1960 році) створює схему фазз ефекту для використання у студії звукозапису. Транзисторна схема була розташована у невеликій металевій коробці з ручкою рівня та перемикачем байпас. Ніколи не було її виробничої версії, хоча Red Rhodes зробив декілька, так званих Rhodes fuzz педалей, для інших музикантів. Серед них це - Нокі Едвардс (Nokie Edwards) з The Ventures та Біллі Стренж (Billy Strange). Відомо що Red Rhodes також створив компресор, який теж використовували Нокі Едвардс та Тоні Пелузо (Tony Peluso - гітарист з The Carpenters). На цьому будь яка інформація про цей компресор обривається.

   Студійним записом з використанням fuzz box, а конкретніше Rhodes fuzz, є композиція "2000 Pound Bee" 1962 року, групи The Ventures. Цей гітарний звук мало нагадує "that light fuzz", до якого The Ventures прийдуть трохи згодом. Подальші студійні експерименти The Ventures вкриті загадкою.

   Композиції записані у 1964 році, це - Diamond Head, Walk Don't Run 64, Pedal Pusher та інші, стали яскравими прикладами унікального гітарного звуку, який і отримав свою назву - "that light fuzz". Хочя по студійних роботах The Ventures можна помітити, що вони почали практикувати з подібним звуком ще у тому ж 1962 році (прикладом може бути Green Onions). Крім цього, різновид записів The Ventures з фазз ефектом відрізнявся унікальністью. Це треки, де можна почути більш традиційний фазз, наприклад Needles And Pins чи Bird Rockers, або взагалі неймовірний гітарний звук у The Ninth Wave та Party In Laguna. Які студійні винаходи вони застосовували можна тільки здогадуватись.

   Близький до "that light fuzz" звук можна почути в інших сучасних групах, таких як The Ghastly Ones і Venturesmania, де в обох прикладах головним гітаристом є Garrett Immel. Також у проекті Venturesmania брав участь і Нокі Едвардс. Задати кілька питань стосовно фазз-звучання гітари на кількох композиціях Venturesmania вдалось тільки другому гітаристу - Deke Dickerson, який, нажаль, не пішов на діалог.

   Жодної офіційної інформації безпосередньо від The Ventures про "that light fuzz" відшукати неможливо, окрім випадку, який я побачив на одному з форумів, де ця тема активно обговорювалася. Один з прихильників був на концерті 2007 року, де виступав Нокі Едвардс. Він зустрівся з Нокі і запитав його про плутанину зі звуком на Walk Don't Run '64, On Stage і т.п. Відповідь полягала в тому, що це розробив Red Rhodes на замовлення Нокі Едвардса. Нажаль більше інформації з нього не вдалось витягнути. З цього можна тільки припустити що Нокі Едвардс мав на увазі той самий Rhodes fuzz з яким The Ventures записали у 1962 році 2000 Pound Bee, або зовсім інший фазз-бокс. Можливо Нокі Едвардс просто не став вдаватись у подробиці - скільки було таких замовлень, скільки педалей Rhodes fuzz, або інших, The Ventures використовували напротязі кількох років. Принаймні на альбомі On Stage 1965 року можна почути одразу дві гітари з яскраво вираженим "that light fuzz", а на студійному The Fabulous Ventures навіть бас-гітару.

   Багато прихильників творчості The Ventures намагаються відшукати спосіб відтворення "that light fuzz". Не дивлячись на те, що на сьогоднішній день безліч фазз педалей, як нових, так і репродукцій шестидесятих років, жодна не може дати потрібних результатів. Усі комерційні продукти з приміткою "sixties sound", обо навіть із заявою "The Ventures sound", орієнтовані практично на одноманітний звук, який із The Ventures не має нічого спільного.

   Слова Нокі Едвардса, які були записані у книзі Walk-Don't Run - The Story of the Ventures теж більше викликають питань, ніж дають відповідей: «Транзисторный фазз-бокс, який розробив Red Rhodes, я використовував роками. Ми вбудували його в наш прототип та в підсилювачі Award, і я вважаю що Mosrite також використав дизайн Реда».

   У розповіді про Mosrite Fuzzrite вже було згадано прототип підсилювача The Ventures та Award. Про побудову Mosrite Fuzzrite було також розказано, де було зроблене доопрацювання у вигладі додаткового потенціометра на вході - так званий Pregain. Ідея не нова, але на його мінімальному рівні можна отримати дуже схожий на "that light fuzz" звук. Зі зниженням рівня вхідного сигналу перший каскад працює як фільтр, а звук спотворюється тільки на другому каскаді. Те ж саме можна здобути просто зменшивши Volume на гітарі. Спосіб неефективний у відношенні сигнал/шум. Результат - поява великого рівня шуму транзиста першого каскаду. Я багато експерементував із Fuzzrite, як з версією педалі, так і зі схемою підсилювача Award вносячи у неї невеликі зміни. В результаті цього та у підсумку всієї інформацїї я прийшов до висновку, що не можна бути остаточно впевниним у зв'звязку "that light fuzz" з Fuzzrite чи Rhodes fuzz.

   Як вже зазначалось, частина шукачів вважає, що "that light fuzz" є результатом перевантаження підсилювача. Також зустрічалась версія, що такий звук видає безпосередньо гітара Mosrite Mark 1, але власники цієї ж моделі одразу відкинули таку можливість. Хоча гітара Нокі Едвардса могла бути індивідуально оснащена активною електронікою. Так чи інакше The Ventures найвірогідніше працювали з транзисторною схемою, яка сама здійснювала обмеження, або посилювала сигнал для спотворення наступного каскаду, так званим бустером.

   За характером звучання "that light fuzz" дуже подібний до овердрайву, або, більш відповідний термін для цього характеру буде "Crunch" з чималою часткою прозорості в звуці. Тому у будь якому випадку, його створення не відрязняеться від класичної для шестидесятих структури (представлена на малюнку), а унікальність полягає у специфічності тембру і широкій динаміці спотворюючого контуру.

   Розглянемо:

   Bridge Pickup - Для правильного відтворення тембру "that light fuzz" обов'язковим є використання тільки одного датчика розташованого біля бріджу.

   Booster Circuit - Гітара підключається до бустера, або требл бустера (treble booster). Він формує тембр, від якого залежить характер спотворень на останньому контурі Distortion Circuit.

   Gain Control - Регулювання рівня сигналу потенціометром. Як правило присутній разом з бустером.

   Distortion Circuit - Контур спотворення. Це може бути каскад на транзисторі, або вхідний ламповий контур підсилювача. Рівень посилення сигналу бустером, у цьому випадку, повинен бути набагато більшим, в порівнянні з транзисторним контуром спотворення.

   Скоріш за все, після спотворення сигналу знадобиться частотна корекція, яка може бути здійснена темброблоком підсилювача. За цією схемою можна отримати "that light fuzz", в якій мірі він буде подібний до звуку The Ventures здебільшого залежить від формування тембру сигналу перед його обмеженням. Також контур Distortion Circuit повинен коректно працювати на мінімальних рівнях спотворення, на що далеко не кожна фазз-схема здатна. Проте за такою структурою можна виконати багато схематичних рішень. Слід зауважити, що не були враховані харектеристики підсилювача, динаміків, мікрофонів які будуть використані у здійсненні цієї задачі. Розглянуто було формування першоджерела "that light fuzz", а один із способів практичного його створення у вигляді однієї педалі я розповів у публікації The Fuzz '64.

Немає коментарів:

Дописати коментар