Будь-якому гітаристу буває необхідний передпідсилювач, наприклад для "підігріву" кінцевого підсилювача, запису гітари в лінію і т.п. Зазвичай такі пристрої мають здатність працювати в чистому і перевантаженому режимі з різними тембровими відтінками. Для побудови гітарного підсилювача можна знайти безліч різних схем, в основному на тріодах типу 12AX7, але всі вони, як правило, в режимі перевантаження мало нагадують класичний рокабілльний звук. Можливо, тому більшість гітаристів використовують напівпровідникові педалі ефектів, наприклад Tube Screamer, Blues Breaker або Blues Driver. Лампових схем з "прозорим" звучанням та можливостями від мінімального, до середнього (відносне поняття - low gain) овердрайву, знайти мені не вдалось. Як не дивно, але цю конструкцію можна назвати спробою створення лампової версії того ж Tube Screamer, або Blues Breaker, але результат, звичайно ж, вийшов інший і своєрідний.
Як відомо, рокабільний гітарний саунд формується, набором ефектів, або відсутністю їх (зазвичай це - компресор, овердрайв, ділей, реверб ...) і ламповим підсилювачем зі звучанням характерним цього стилю. Існує ще спосіб отримання овердрайву шляхом перевантаження лампового підсилювача, в результаті чого і виходить класичний овердрайв. Але це може бути непередбаченим результатом в плані харектеру звучання. Часто доводиться грати і в транзисторний підсилювач, де перевантаження неприпустимі. Тут і з'являється необхідність лампового передпідсилювача (preamp).
Свою конструкцію я зробив на двох лампах 6Н2П. Як вже було сказано, схема подібного, легкого овердрайву на лампах практично не розглядалася, тим паче для рокабіллі. Прості конструкції перевантаження каскадів типу plexi або tonemaster на 6Н2П не відповідали вимогам, тому створення відбувалося тривалим підбором номіналів деталей. Після остаточного зібрання ще неодноразово вносилися зміни в схему і можливо ще будуть. Тема мало розвинена і вимоги до поліпшення конструкції залишилися.
Перший каскад V1A працює як звичайний посилювач, з анода сигнал надходить на конденсатори С2 і С3. З конденсатора С2 він подається на перемикач S2. У положенні "Clean Surf" перемикач S2 пропускає чистий посилений сигнал до регулятора тембру. Темброблок складається з ланцюга С13, R18, R19, R20, R21, C14. Змінним резистором R20 "Tonе" встановлюється бажаний тембр звуку, а рівень сигналу на виході (output) можна змінювати змінним резистором R22 "Volume". Каскад V2B служить для зниження вихідного імпедансу. Рівень сигналу який надходить з катода набагато нижче анодного, але таке включення дає можливість підключати пристрій і до низькоомного входу. На практиці брак рівня вихідної напруги не спостерігався.
Коли перемикач S2 у положенні "Hot Rockabilly" можна отримати різного ступеня (в залежності від положення змінного резистора R6 "Gain") спотворений звук. Овердрайв створюється шляхом перевантаження каскадів V1B і V2A. Якщо на максимумі ручки "Gain" рівень перевантаження здасться недостатнім, тоді можна збільшити опір резистора R13, але не варто сильно перевантажувати каскад V2A. Сенс такого гасіння сигналу полягає в тому, щоб каскади V1B і V2A перевантажувалися приблизно на однакових рівнях, що створює більше компресії і менше бруду у звучанні. Подібну ідею можна побачити в Fender Tonemaster, де, на відміну від моєї схеми, застосований здвоєний змінний резистор "Gain", який змінює рівень сигналу окремо перед кожним каскадом.
З використанням високоякісних змінних резисторів, постійні резистори R9, R24 можна виключити.
Конденсатори С6, С7, С10, С11 необхідні для зрізаня неприємних високочастотних гармонік, які виникають у результаті перевантаження каскадів. Резистор R17 усуває стрибок рівня сигналу при зміні положення перемикача S2.
Блок живлення може бути зроблений по будь-якій схемі. Мій забезпечує пристрій не надто високим вольтажем (див. схему), але так як лампи 6Н2П мають здатність працювати навіть на зниженій анодній напрузі (20-12V), то номіналів зображених на схемі виявилось достатньо. Важливо розділити живлення каскадів V1B і V2A між собою і від V1A, V2B (див. схему). В іншому випадку спотворений сигнал може проникати через анодні резистори з одного каскаду в іншій.
Малогабаритний дросель L1 узятий з флуоресцентної лампочки.
Всі деталі розташовані у саморобному металевому шасі розміром 187 x 45 x 84мм. Усі компоненти змонтовані навісним способом. Для уникнення фону, лампи екрановані алюмінієвими ковпачками.
Щоб почути лінійний звук передпідсилювача, семпл був записаний безпосередньо через вхід звукової карти і нічим додатково не оброблявся! Перемикач в режимі "Hot Rockabilly", ручка "Gain" поступово додається. Гітара - два екрановані хамбакери.
скажите пж,зачем средняя точка с транса в накале?
ВідповістиВидалитисредняя точка делается для снижения фона 50гц
Видалитихрош звук,сетзера лю.
ВідповістиВидалитии вообще можно с вами пообщаться,там вконтакте,или где у вас есть...по радио делу..в гитар гир выложилиб схему с описанием...
ВідповістиВидалити